onsdag 25 juni 2014

Sommar i nordnorge, och träning.

Det blåser, barnen har overall och Nemi vet nu att hon inte är intresserad av en framtid som polarhund.
Träningsmässigt går det framåt.
Igår lyckades jag med följande: 

Att komma ihåg att det är en sak att komma in i position, en annan att behålla positionen under rörelse så nu kör vi flygande starter. 
Att jag måste räkna sekunderna så att jag inte belönar efter lika lång tid varje gång. 
Att jag bara ska belöna i rörelse (kasta eller skicka Nemi mot extern belöning), aldrig för att hon stannar.
Detta senare tror jag har spelat stor roll - ett problem har varit att hon plötsligt har stannat. Jag har inte fattat varför hon gjorde det, och glömt att jag ibland själv har stannat, och då belönat henne för att hon också har stannat, i position. I Nemis värld verkar det ha sett ut som att vi ska gå en bit, och sedan stanna, och det har hon gjort med glad min oavsett vad jag har haft för mig…

Det går i alla fall bättre nu (hon hänger med mycket bättre), och då blir jag :-)  :-)  :-)

4 kommentarer:

Lena sa...

Det är spännande, utmanande, lärorikt och lite smärtsamt också att gå kurs och bli medveten om att "allt det hunden gör har jag lärt den". Med eller utan avsikt :)
Men också så kul när man plötsligt kommer på hur det (troligtvis) uppfattats av vovven :)
Ha det fint !

ej hundägare sa...

Att lista ut - men inte överlista...

Karin och Bostonligan sa...

Heja Åsa och Nemi!!

Bingolotti sa...

Heja (er i) Norge:-)