lördag 21 juni 2014

Om konsten att hålla en position.

I HtM ska hunden visa att den kan hålla sig i position (eller ska man kanske säga i positioner, det finns 10 st.). Nemi går fint till höger och till vänster, men i "mellan" där hon ska gå mellan mina ben startar hon i rätt position, sedan sackar hon efter och kommer för långt bakåt, och efter det rätar hon till positionen så att hon är där jag vill ha henne igen. Jag börjar förstå att det är så hon tror att det ska vara, jag har misslyckats med att förklara för henne att belöningen kommer när hon har bogen vid mitt ben, och att hennes lilla utflykt bakåt är onödig.
Nu ska jag i första hand se till att belöna framåt innan hon hinner komma på efterkälken, och om jag misslyckas med det så ska jag pausa henne så att hon förstår att hon inte får någon utdelning för att placera sig för långt bak.
Hon har ju inte läst reglerna för HtM, så hon har ju inte någon egen uppfattning om hur positionen ska se ut.
Nu blir det hårdträning några veckor framöver. Vi siktar på höstens tävlingar, hoppas att vi kan komma dit med helt andra förutsättningar än vi haft tidigare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!
/ ej hundägare

Arlo sa...

...och sånt funderar man på bland fjordarna i Larvik?!