måndag 3 mars 2014

Ögats makt.

Har börjat bli lite bättre på att förstå hur blicken, min blick, uppfattas av damerna. Jag vill gärna se på dem när jag vill att de ska lugna ner sig - som om min blick kunde dämpa dem.
I själva verket är blickkontakt aktiverande, visar det sig.
Så om jag vill ha en lugn hund ska jag titta bort, inte fixera den med blicken.
Sååå svårt!
Tränar.

Tränar även på belöningssignaler, har beslutat mig för att gå tillbaka till grunderna ett tag för att få bättre ordning på våra program.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Med mina hundar hjälper det att jag ”sveper över” dem med blicken och gäspar. Men du kanske inte kan använda så tydliga tecken i en tävling.

Anonym sa...

Hej Åsa, här är en underbar kort-hund-film, bör ses av varje hundägare! http://video.sibnet.ru/shell.php?videoid=1366339

Arlo sa...

Anonym: Jag blev nyfiken och kollade länken. Håller med, vilken underbar kortfilm!

Olga da Polga sa...

jag brukar också blinka och gäspa mot mina, och lyfta hakan/ halsen lite snett mot dem - det brukar vara lugnande ...
hihi kom på mig själv här om dagen att om (när) andra ser mig hålla på så där tror de väl att jag är komplett galen och på tävlingar betecknas kanske allt detta som dubbeltrippelkommando :))