lördag 8 mars 2014

"Dytte snuten i hånden"

Någon som vet eller kan gissa vad det betyder?
Det är, som ni förstår, norska, och det betyder kort sagt nostarget, dvs att hunden trycker sin nos mot handflatan.
Och hur kommer det sig att jag har fått denna språklektion? Jo, jag var och lyssnade på Siv Svendsen, duktig lärare från Norge som talade om Smart Grundträning på Eva Bodfäldt Education.


Siv och Tarzan som var med matte Karin på kursen.

Siv menar att vi kan komma oerhört långt med några, väl inarbetade kunskaper. Vi gick igenom bakdelskontroll, att välja rätt (störningsträning), omvänt lockande, handtarget, att skick ut hunden runt föremål för att få upp farten, bytaleken och varsågod.
Mest användbart för mig: att få höra hur de olika momenten kan användas i träningen, vi har mest övat på att lära oss verktygen, inte på att sedan använda dem.

Så jag upptäckte att jag har en hel del oanvända redskap i verktygslådan, nu ska de de tas fram!




2 kommentarer:

Arlo sa...

Jag känner många som lyssnat på Siv och vill gärna sälla mig till skaran! Hon ska vara så inspirerande och full av idéer.

Unknown sa...

Till BMW - precis så var det!