onsdag 23 september 2009

Vilken ras passar bäst?


Nu har jag läst "Tio hundar och en katt" - vilken rolig och tänkvärd bok! (Se inlägg från 18/9)
En av tankarna den väcker är hur, och varför, vi väljer ras när vi väljer hund. Yrsa Stenius (bild tillsammans med Karr, från releasepartyt) är sina taxar trogen, och hennes berättelse är en av min absoluta favoriter. Maj-Gull Axelsson föll för Glen of Imaal terriern, och själv har jag nyfiket varvat stora hundar med små, blandisar med renrasiga. Tror jag att CC passar mig bäst just nu? Det tror jag inte, det finns säkert ett antal andra raser som skulle fungera lika fint, men jag tycker att det är spännande och frustrerande på ett nyttigt sätt att utforska en ny ras, gärna så olik de föregående som möjligt...
Fotot har jag tagit själv.

Inga kommentarer: