fredag 4 september 2009

Olämplig som polishund...


Jag har hittat en riktigt underhållande sammanställning av hur 33 CC har reagerat på mentaltest (MH), som är ett standardiserat test som mäter ett antal psykologiska egenskaper hos hundar. Ursprungligen syftade testet till att ta fram lämpliga tjänstehundar till polisen, vilket avspeglar sig dels i de egenskaper som mäts, dels hur de poängsätts.
En CC blir därmed något av en fyrkantig plugg som ska in i ett runt hål.
Såhär föll testet ut:
Under rubriken ”leklust” får nästan hälften av CC gruppen lägsta möjliga poäng (1) med bedömningen ”leker ej”. Ytterligare tolv segar sig upp till två poäng: ”leker ej, visar intresse”. Inte en enda får de fem maxpoängen som ges när hunden ”leker mycket aktivt, startar mycket snabbt”.
Momentet ”dragkamp” ger ännu tydligare utslag: 31 av de 33 hundarna vill inte ens börja, vilket ger dem en futtig poäng var.
Jag kan se det framför mig – testledaren i fjällrävenbyxor och gröna stövlar som försöker engagera Zelda i en dragkamp, och Zelda som tittar överraskat på honom eller henne och undrar vad det skulle vara för vits med det. Hon skulle aldrig ge sig på något sådant med någon hon inte känner väl.
I ett annat intressant moment ska hunden dels förfölja ett byte, dels gripa det. 30 CC nonchalerar bytet helt, de gör ingen ansats att springa efter (en poäng igen). En enda hund griper det så småningom tveksamt, de andra 32 avstår från att ens försöka. .

Jag misstänker att Zelda skulle få ungefär samma poäng som de testade hundarna. Hon hade därmed visat sin totala olämplighet som polishund, ifall någon nu trott något annat. Men jag är oerhört nöjd med att hon inte vill springa efter allt som rör sig, och jag tycker om att hon, liksom jag, vill lära känna andra människor innan hon vill umgås eller leka med dem.

Läs det fullständiga protokollet här: www.crestednetwork.se/MHbeskrivnaChineseCrestedDog.htm

I bild: Jebas Erax och hans förare Ronny Holmberg, årets polishund 2007

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant, går det att få reda på vad andra raser får för resultat?

Unknown sa...

Vet ej, det borde ju gå eftersom någon har sammanställt opoängen för de deltagande CC hundarna. Ngt att ta reda på...

Catla sa...

MH-diagram för olika hundraser,
se www.genetica.se .