måndag 7 september 2009

Russin: gott men farligt!


Det här russinpaketet hade jag dumt nog låtit ligga kvar i min väska. Zelda hittade det förstås och lyckades få i sig hälften av innehållet innan jag upptäckte vad hon höll på med. På giftinformationscentralen fick jag reda på att det är tio gram russin per kilo hund som är den kritiska mängden ur ett förgiftningsperspektiv, vilket var goda nyheter eftersom Zelda kan ha fått i sig ungefär halva paketet, dvs 20 gram, och hon väger 5 kg. Jag får vara mer försiktig framöver!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag visste inte att hundar inte skulle ära russin. Hemskt att hon hade kunnat bli dålig.

Unknown sa...

Jo, både russin och vindruvor kan leda till njursvikt, i värsta fall kan hunden dö. Fast som tur är behöver de få i sig rätt stora mängder för att det ska gå så illa!