fredag 21 september 2012

Författaransvar:

Får jag presentera Bingo, han var nästan 4 månader när vi träffades första gången en dryg vecka sedan, så kanske har han nu hunnit in på sin fjärde månad.


Bingos matte berättar att det var när hon läste Zeldaboken som hon fick upp ögonen för kinesen, och nu har hon slagit till och flyttat ihop med en alldeles egen liten kille. Bingo verkar vara en representant för "den nya kinesen" där uppfödarna har ansträngt sig för att få fram hundar som inte bara är vackra, utan även trygga, glada och nyfikna. 
Lyckligtvis verka Bingos matte vara mycket nöjd med honom (inte så konstigt, jag uppfattar honom som en jättetrevlig hund), men om hon inte hade varit det hade jag nog känt mig skyldig... 
Hursomhelst hade även Bingo med matte kommit till afternoon-tea cafeet, och där träffades vi alla igår.
Och ja, de nakna har sin alldeles speciella charm...

7 kommentarer:

Arlo sa...

Vilken liten goding! Jag förstår att du känner ett visst ansvar för honom. Jag måse erkänna att innan Zeldaboken och framför allt din blogg skulle jag inte ha tittat två gånger på en kines. Nu känner jag mig lite som en expert på rasen :-)

Britt Marie o Rudi sa...

J, alltså Rudis matte, inte Rudi själv...

Unknown sa...

Det är ju kul om man kan ge en någotsånär rättvisande bild av "sin" ras. Memea brukar säga att i flertalet fall av allvarliga problem med hundar är det varken "fel" på hunden eller människan, svårigheterna uppstår när folk skaffar en hund vars temperament, aktivitetsnivå eller annat inte alls passar med deras förväntningar.
Så om boken och bloggen kan göra att folk son vill ha en kines köper en kines, och att andra kanske upptäcker att de nog ska ta en boxer istället är väl det förträffligt!
Jag har lärt mig massor om Springer Spaniel genom att följa Rudi.
Folkbildning kanske?

Charlotte Z - Bingos helnöjda matte sa...

Har läst om Zeldaboken flera ggr o tycker hela tiden jag upptäcker ngt nytt. Blev också jätteglad när jag i somras hittade bloggen om Zelda o Nemi. Har varit inspiration, avkoppling o glada skratt när jag läst den parallellt med rumsrenhetsrace o bus med Bingo. Kan väl lite försynt säga att jag gärna skulle läsa en uppföljare till Zeldaboken om hur det är och fungerar med två hundar o deras speciella personligheter;-) Vem vet, om jag o Bingo orkar, så kan det nog bli en kines till om några år!

Eva sa...

Hej Bingo! Kul att se dig!
Till tjejmatte Åsa vill jag bara säga att jag alldeles väldigt helt och fullt och totalt håller med din komm ovan. Och därmed Memea givetvis:)
(Lite "käpphäst" här, detta med "rätt ras - rätt månniska" och dettas betydelse för glädje i hundägandet.)

Anonym sa...

Åsa, jag skulle också som Bingos matte vilja läsa en uppföljare till Zeldaboken.

Tina LjungJohansson sa...

Ja visst är det gott när man känner att hundrasen är precis rätt !!! nu är det freda kväll... jag maken och båda Kineserna myser i soffan.. för nån timme sen joggade vi en halvmil... alla fyra.. lika nöjda...med tillvaron Gott !!!