söndag 7 september 2014

Jag läser vidare ...

Nu Birgitta Sandströms nyutkomna drygt 700 sidor långa bok om Enmma Zorn (gift med Anders) (Norstedts 2014).
Birgitta verkar inte vara särskilt intresserad av hundar så de förekommer knappast i texten trots att det fanns vid Emmas sida både under hennes äktenskap (hon blev änka ganska tidigt) och efter. Däremot finns de med på många både målningar och fotografier.

Här Emma med Mouche 1902. Anders om Mouche: "… del av mig själv, oumbärlig".


Och Emma och Gerda Boetius med Abby (under soffan) och Jack i slutet av 10920-talet.





1 kommentar:

ej hundägare sa...

Läste igår ut Sveriges Historia 1600-1720. På s.462 finns bild av ett kopparstick från 1610 föreställande Universitetsbiblioteket i Leiden. I förgrunden två män med lös hund vid sidan. Hade jag nog inte tänkt på om jag inte läst hundbloggar :)
(Ett litet lejon skuttar längst fram mitt i förgrunden...)