onsdag 24 september 2014

Hunden som kompass?

Årets Ig Nobel priser har delats ut (priser går till forskare som lyckas både få oss att skratta och lära oss ngt nytt).
Årets biologipris går till Vlastimil Hart och medarbetare för artikeln "Dogs are sensitive to small variations of the Earth’s magnetic field" i Frontiers in Zoology 2013, 10:80. Ni kan läsa artikeln här.

Bild ur artikeln. Så här mätte de hur 70 hundar valde att positionera sig när de uträttade sina behov:


Slutsatsen blev att hundar kan känna av jordens svaga elektromagnetiska fält. De väljer att ställa in kroppen i nord/sydlig riktning, men bara när fälten är stabila.
Enligt författarna är detta första gången någon har visat att hundars beteende påverkas av elektromagnetism. Ytterligare en förmåga vi inte visste att de hade ...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hade gissat på vindriktning om det varit en alternativfråga... :-)
/ej hudägare

Anonym sa...

... vinden i ryggen...
/ej hundägare

ej hundägare sa...

Kan inte säga att jag ens skummat artikeln - men ögnat för att se om vinden var med. Ja, att hunden skulle vända nosen mot den för att lukta in fiender...
Min tanke med vinden i ryggen var att hunden skulle ha koll på ev. fiender i den riktning den själv spred lukt i ett utsatt(?) läge... :-D

Anonym sa...

Intressant! Känner en schäfertik som alltid letar plats innan, snurrar lite på måfå trodde jag... Nu vet jag bättre :)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Min lilla hund tvärstannar var som helst och uträttar sina behov . Min andra hund letar och letar och gräset ska helst vara högt, så underlaget spelar också roll för henne.

Eva sa...

Intressant läsning

Anonym sa...

Ja, det är ett evigt snurrande innan min lilla Cayenne finner ett lämpligt ställe.