lördag 25 april 2009

Lämplig föda för en liten hund


Det här är Zeldas matskål kl 17. Innehållet är hennes frukost som tydligen var, och är, helt ointressant. Den består av ett specialdesignat torrfoder som ska innehålla allt en liten hund behöver, toppat med några matskedar kanadensisk ekohundmat utan tillsatser men med rejäla mängder lax och räkor.
Håller hon på att svälta ihjäl?
Jag tror inte det.
Det här (minst) har hon ätit under dagen: först, på vår snabba tidiga morgonpromenad, en halv smörgås som någon hade slängt utanför vår port, okänt pålägg. Sedan några pommesfrites som låg utspridda i en båge på Handels gräsmatta. På förmiddagen en italiensk skorpa som hon hittade på Sturekompagniet, lite hästspillning och en våffla som det fortfarande fanns litet glass i på Djurgården. Vidare en rosa ahlströmbil och en halv kanelbulle som ett barn hade tappat på ett café. Sedan en morot medan jag lagade middag, och litet korv som muta för att inte badet och kammningen skulle bli för trista.
(Och då har jag ändå sagt nej vid några tillfällen...)
Så det är kanske inte så konstigt att frukosten står orörd...Jag måste nog börja bromsa litet oftare, i alla fall varma sommardagar då hela city blir som ett smörgåsbord för en liten hund som har riktig talang för det liv hennes förfäder har levt i tusentals år då de fanns i närhehen av människor, men fick klara sig själva så gott det gick, samma liv som flertalet etiopiska hundar lever än idag.
PS jag vet att det medel som hästar avmasakas med kan vara farligt för hundar, och att de bland annat därför inte ska äta det hästarna lämnar efter sig, men jag var inte så vaksam som jag borde ha varit... och hon fick inte i sig särskilt mycket, trots att hon är mästare på att äta FORT när hon är ute. Inne slår hon rekord åt andra hållet...

Inga kommentarer: