måndag 28 april 2014

Hur kan det vara så svårt?

Hundarna behöver veta om de arbetar eller om de inte arbetar. För att de ska få reda på det ska jag säga "färdigt!" när vi är klara.
Det gör jag ibland.
Ibland säger jag bara "Varsågod!" vilket egentligen ska betyda "spring ut och ta din belöning och kom tillbaka efteråt för vi ska jobba vidare". Ibland säger jag ingenting, utan bara går min väg. Ibland säger jag "Braa" och klappar hunden, eller klappar den först och säger "Braa" efteråt.
Jag har alltså svårt att komma ihåg att säga ett enda ord, varje gång vi avslutar ett litet träningspass.

Och sedan tycker jag att hundarna borde komma ihåg allt de någonsin har lärt sig, att de ska minnas det jämt och i alla situationer ...

4 kommentarer:

Arlo sa...

Gillar speciellt sista meningen!

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Ja, det är så mycket att tänka på, kommandon, fötter, belöning av rätt beteende i rätt ögonblick...... Men roligt ändå.

Anonym sa...

Ju mer man kan desto mer inser man att man kan lära sig, det tar aldrig slut :)

Lena sa...

Hoppsan.. Det där kände jag igen lite väl mycket.. ;)