söndag 13 april 2014

Det händer ...

att jag är avundsjuk på dem som har en hund som badar två gånger om året, om ens det.
Just idag tycker jag mest synd om den som aldrig får uppleva hur det är att ta en liten pälshund - att snygga till henne lite med trimmer och klippmaskin, bada henne i väldoftande schampo, skölja, hälla på balsam som också luktar gott och som gör hunden alldeles mjuk medan hon fortfarande är blöt. Sedan en stunds mys i knäet med hunden invirad i en stor handduk, helst varm. Efter det föning, försiktig kamning/borstning av svans, ben, öron.
Till sist lite kloklippning och puts av tänderna.
Tadaaaa:

6 kommentarer:

ej hundägare sa...

:-) Ett steg närmare tanken att inte längre vara "ej hundägare"...

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Som en liten prinsessa.
Håller med dig. Har en liten nybadad hund just nu. Pälsvård kan vara jobbigt men det är också en stund av närhet som mina hundar uppskattar. Det är avkopplande att borsta päls, tycker jag.

desperat hemmafru sa...

Härlig bild och mysigt när alla inblandade uppskattar behandlingen. Både Sid och Leo tycker att veckans bad är uthärdligt, men oftast inte så mycket mer. Att sitta i famnen omvirad av en handduk verkar dock gillas betydligt bättre. :-)

Arlo sa...

Vilken lyckad spabehandling! Alla är nöjda och njuter och resultatet är strålande!
Här kör vi med trädgårdsslangen minst en gång om dagen på ben och mage och däremellan dikesdopp med gyttjeinpackning :-)

Eva o Milo sa...

Vilken liten snygging. =)

Anonym sa...

Jag just igår konstaterade igen att jag är inte lämpad att leva ihop med pälsdjur.

Två av mina katter är av långhåriga sorten och igårkväll klippte jag till dem en sommarfrisyr. Trots alla protester från dem.

Jag tror att det helt enkelt fattas en ”borsta-kamma-föna”-faktor hos mig. ;)