onsdag 30 maj 2012

När sår ska läka och mer genetik...

Nemi är, som flertalet kineser, en mycket böjlig liten hund. Hon kan vika sig runt en vanlig tratt och komma åt att slicka sig i ljumsken utan problem. Så jag skaffade en uppblåsbar variant, men den som verkade vara av rätt storlek kunde hon också böja sig runt. Så nu har hon en modell som egentligen är för större hundar om jag måste lämna henne ensam. Det har gått en vecka och såret ser fint ut, det kommer märkligt nog ny hudvävnad där det saknas - hur gör kroppen?? - och det ser ut att bli som utlovat, om allt fortsätter att gå som det ska kommer hon att vara helt återställd om en vecka.

Över til genetiken. I morgon ska jag äta middag med Robert K Wayne, en ledande forskare inom domesticeringsgenetik, senast har han kommit ut med en artikel i tidskriften Mammalian Genome, artikeln heter "Evolutionary genomics of dog domestication".  
Jag ska fråga honom om Williams syndrom och Marias idé, om det är något annat ni vill att jag ska fråga så maila era undringar. 

10 kommentarer:

Olga da Polga sa...

åå så kul!! Det känns som att vi på något sätt också får ta del av den middagen! För att understryka marias idé så tillhör ju vinthundar de tillbakadragna och reserverade och hjärtochkärlsjukdomar är knappast känt hos dem...
söta nemi skönt att det börjar läka!

Jeanette sa...

Söta lilla Nemi i jättekragen:) Förstår nu att såret måste vara lite större än vad jag först tolkade din beskrivning... Skönt att det läker som det ska!
Önskar dig en god och intressant middag:)

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vad intressant, som sagt cockrar som är så sociala och vänliga riskerar att drabbas av DCM (dilateral cardiomyopati). Aya har 2 syskon som avled före 1 års ålder. Fråga gärna.

Pennys matte sa...

Spännande att höra om samtalet om genetik. John Bradshaws bok som Du tidigare berättade om verkar handla mera om relaterandet till människan.

Anonym sa...

Oj lilla söta Nemi, hoppas hon blir snart av med kragen!

Men jätte intressant Åsa! Jag vill så gärna höra vad Wayne tänker om saken. Jag brukar säga att jag "en liten släng av asperger" när det gäller intressen. Så roligt att det finns flera av oss som nitiskt tar reda på också "det oväsentliga" med att ha en hund. Det var väl därför jag var så förtjust i din bok om Zelda, att jag kände igen mig i dina funderingar om att ha en hund.

Med andra ord väntar jag med spänning vad du får reda på!

Pennys matte sa...

Jag är intresserad av den gen hos hunden som gör att avling snabbt skapar bestående genförändringar. En sådan gen finns hos inga andra djur än just hos hunden. Se bara på alla raser som framavlats under 150 år!!!!

Eva O MIlo sa...

Det är otroligt vad viga dom är dom små liven.Jo jag vill varna lite för mettallskenorna på golvet i bussar dom kan vara tokheta nu på sommaren för våra små charmtroll.Milo betedde sig konstigt på bussen igår han satt inte still så nästan sjuk ut med sitt beteende,men jag upptäckte att metallen på bussgolvet var tokhett därav hans beteende.Dock lite fundersam över att han inte "sa " något.Jag hade skrikit om jag stått på dom barfota. Önskar dig en trevlig kväll. =)

Ewa Ivarsson sa...

Hej Åsa,
Besöket på Arlanda och ET avklarat, det bolaget sköter sig så bra! From 17e juni flyger de nonstop till Addis 5 dagar i veckan!
Jag skulle vilja veta vad han anser om att blanda raser... om det är sunt eller ej, ur hundens perspektiv. Läste någonstans, minns ej var, att forskare inte är så glada i vissa kombinationer, då egenskaperna "krockar".. vore intressant att höra vad denne man anser. Hälsningar från oss i Tyresö

PS. Imorse var Maurice "blocket-aktuell".. rymde när husse skulle ut och hämta morgontidningen... jagade en katt visade det sig... och matte som skulle iväg till Arlanda... ja livet med en hund är aldrig tråkigt! DS

Lyckopiller sa...

Det låter som ett spännande middagssällskap. Blir spännande att höra dina reflektioner sen.

Pennys matte sa...

Vill berätta om skyddskragen som inte alls fungerade på Penny heller förrän Thomas kom på att trä halsbandet igenom. Då satt kragen fast och fungerade som den skall.