söndag 13 maj 2012

Morrhår, bra att ha?

Både Zelda och Nemi har haft en antydd schnauzernos senaste tiden, jag har försökt att raka deras nosar utan att morrhåren också försvinner. Det har varit litet som att rensa fram blommor när ogräset växer tätt. I likhet med pudlar och andra hundar med rakad nos har ingen av dem haft några morrhår att tala om sedan sexveckorsåldern. Så nyfikenheten var stor: hur ser deras morrhår ut, egentligen?

Det visar sig att de inte är så mycket att hurra för, några växer bakåt, andra framåt, det verkar faktiskt inte vara någon större mening med att försöka bevara dem. Dessutom har säkert den delen av hjärnan som normalt sett processar informationen från morrhåren börjat ägna sig åt annat, så fungerer ju vår hjärnor. Så nu blir det släta puffnosar igen. 
I bild Zeldas nos, med morrhår.



3 kommentarer:

Asta och Iris sa...

Hej, Nej, nej ingen ny valp. Vi var och hälsade på ett par ifrån samma rasklubb som skaffat Sixten efter att deras gamle hane dött. jag har inga valpplaner:-)

Jeanette sa...

Vad söt du är:) Jättejobbet att försöka klippa runt morrhåren...
Tror inte heller att våra moderna hundar har samma användning av morrhåren som hunddjur i vilt tillstånd så raka du bort dem med gott samvete:)

Anonym sa...

Jag tror att hunden behöver sina morrhår. Även den moderna varianten. Men jag är ju rätt blöthjärtad av mig.