fredag 4 juli 2014

Dagens träningsmantra:

Ge inget kommando/signal om inte Zelda är i rätt sinnesstämning.
Om hon sjunker och tappar energi - förstärk INTE genom att komma med en ny signal, eller genom att försöka fånga hennes intresse genom att bli roligare.
Pausa henne, kör lite med Nemi istället.
Zelda måste lära sig att utan rätt attityd får hon inte jobba, och om hon inte får jobba får hon inte heller någon belöning.
Jag måste ha nolltolerans gentemot mig själv när det gäller att förstärka henne för sådant jag inte vill att hon ska göra.
Jag får inte göra det.
Så det så!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, bra skrivet, ska jag tänka på när jag ska träna agility idag

Arlo sa...

Och därmed basta!

Anonym sa...

En dam som var på besök hos min syster gav hunden en kakbit.
- Vi matar inte hunden vid bordet, sa min syster.
- Men det var bara en pytteliten bit, svarade damen.

(Det är några år sen. Idag har de ingen hund.)

/ej hudägare

Anonym sa...

Låter svårt :)