lördag 4 juli 2009

En bok för alla!


Igår (impuls)köpte jag nyutkomna "Hundars rädsla och aggressioner", av Ingrid Tapper, etolog och lärare. Ingrid och jag träffades ibland för ungefär trettio år sedan, men det är inte därför jag tycker att boken är lysande. Den är nämligen oerhört instruktiv, den saknar helt den besserwisseranda som tyvärr utmärker en del böcker i den här branschen, och den genomsyras av respekt för hunden både som hund och som medresenär i livet för oss människor.
Ett litet exempel på sådant jag nu vet, men inte visste innan jag läste boken: hundar är mer smärtkänsliga i framtassarna än i baktassarna, därför tycker de att det är mer skrämmande med kloklippning fram än bak.
Jag skulle kunna fylla sidan med exempel.
Jag kan bara säga: om du vill förstå din hund bättre - läs den här boken!

Inga kommentarer: