måndag 18 juni 2012

Femsekundersregeln och annat...

Igår intensivtränade vi med Agnes. Så nu ska både Zelda och Nemi få nya inledningar till sina program... och nästa tävling är redan den 22, vi får se vad vi hinner.
Det var mycket som var matnyttigt, bland annat femsekundersregeln som ska gälla härhemma från och med nu.
Såhär går den:
- Ligg.
Om hunden inte lägger sig, så snabbt och på det ställe man hade tänkt sig - SÅ VÄNTAR MAN 5 SEKUNDER INNAN DET KOMMER NÅGON NY INSTRUKTION.
I fem långa sekunder måste hunden göra ingenting innan den får en ny chans att förtjäna sin belöning.
Då blir mattes eller husses ord hårdvaluta, inget man kan slarva bort eftersom det genast kommer ett nytt ifall man inte brytt sig om att lyssna första gången. Det är ju alldeles lysande smart (fast säkert oerhört svårt att tillämpa på ett konsekvent sätt, men jag ska träna mig själv så gott jag kan).
Mina hundar ska inte behöva höra:
- Ligg. Ligg. Kom igen, ligg. Zelda, hör du mig? Ligg.
Från och med nu.
Och så visade det sig att Nemi fattade hur man ska göra för att backa i mellanposition nästan direkt, det måste ha skett någon slags efterinlärning, för tidigare har det inte gått alls...



I bild: Ulla, Ice och Agnes. Det är lika lärorikt att titta på när andra tränar som att träna själv... Ice är en ettårig tollare (söt som ni ser) som var så snabb att alla bilder blev litet suddiga...

6 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Det var ju en enkel och bra regel. Visst är det lätt att bli tjatig. Att titta på när andra tränar är verkligen lärorikt.

Karin Schylberg sa...

5 sekunders regel låter ju lysande! Det ska jag genast införa hör hemma . Fast just nu har vi träningsuppehåll - Gina fick sina valpar i fredags - 8 st. - fantastiska hund!!!❤❤❤

Unknown sa...

Grattis Karin! kan vi få lägga upp en bild på bloggen?

kschylberg@hotmail.com sa...

Det går så bra så!
/Karin

Puppans matte sa...

Fenomenet efterinlärning har jag också märkt när jag tränat mina hundar. Det är som om hundarna behöver lite tid att smälta det de tränat på under en intensivare träningsperiod. Roligt är det i allafall när det mankämpat med och som inte gått så bra, efter en tids vila sitter perfekt.

Pennys matte sa...

Tack för femsekunderstipset! Kom på mig mig att tänka på den frustration det måtte vara för hunden att inte kunna uttrycka sig i ord och svara med ord utan bara med beteende.