fredag 20 april 2012

Kommunicera med utomjordingar? Pröva med en hund...

I morse. Tänkte testa följande (lätta) kombination: jag backar två steg, Zelda följer efter. Jag säger "stå" och hon hoppstår. Jag hoppar själv samtidigt, någon centimeter upp i luften. Jag backar två steg till, osv.
Hon är stensäker på "stå" som vi nu har tragglat i månader.
Fast inte, visar det sig, om jag plötsligt också hoppar. Då vill hon varken gå eller stå eller något annat.
Stå?
Aldrig hört talas om.
Och så tror vi att vi skulle kunna kommunicera med utomjordingar, ifall de dök upp...

10 kommentarer:

Olga da Polga sa...

hihi jaa hon kanske tyckte det räckte med en av er hoppandes ;)

Anonym sa...

:) känner igen mig. min hund sätter igång och skälla och snurra runt runt, när hon inget fattar!!

Anonym sa...

Ja'a vem av er tror du hon uppfattar vara an alien? :)

Humlespunk sa...

...och när jag skulle visa Spunks vackra lydnadsingångar så trodde hon plötsligt att "hit" betydde "stå på händer mot mattes ben". Lyckat.
De är så himmelens kloka, eller inte ;)

Asta och Iris sa...

Stå är det svåraste kommandot för mina hundar, speciellt Freja. Vi har aldrig lyckats till 100%. Men Asta är det ett viktigt moment eftersom hon behöver kunna det när hon ställs ut. Funderar när jag läser din blogg, ska du inte ställa ut Nemi? Du som gillar pälsvård och allt.

Unknown sa...

Till Asta o Freja: Nemi har inte längre någon päls att visa upp - hon är dessutom en liten hund som har sina bästa sidor på insidan, så någon utställningskarriär är inte aktuell för hennes del.

Arlo sa...

Efter att ha läst ditt inlägg fick jag för mig att testa med Rudi, som inte är absolut säker på hoppstå, men det funkar ibland. Hos oss blev det så att jag hoppade först och Rudi strax efter...fattar inte varför han inte kunde ta sitt hopp samtidigt, det vore ju en kul grej att visa upp, tycker jag...

Unknown sa...

Till BM o Rudi: Jo, jag tänkte att det kunde bli ett fint litet inslag i vårt freestyleprogram: lätt, man kan förflytta sig i önskad riktning, och det ser säkert kul ut ifall man nu lyckas få till det.
Jag har fortsatt att pilla med detta, man måste säga "Stå" innan man själv hoppar, hunden måste få litet tid att höra och reagera.
Det går hyfsat för oss nu, men Zelda visar tydligt att hon tycker det är obekvämt (vilket kommer att gå över om en månad eller trvå...)

Humlespunk sa...

(SV: Japp det är ok att länka inlägget om valpagility :) )

Jenny o Brio sa...

Jag bara ler :)