torsdag 25 mars 2010

Såååå svårt att låta bli...

Har Zelda i knäet, stryker henne över nacken... och hittar en liten, liten tova. Några hårstrån har börjat trassla in sig i varandra (Hur går det till? Vem börjar? Och varför hänger de andra på?). Det kliar i fingrarna - vill trassla loss, dra litet, ställa till rätta...
Men Catalina sa: "Dra ALDRIG i en torr päls. ALDRIG."
Det kom en fråga från publiken:
"Inte ens med fingrarna?"
Catalina fixerade oss alla med en sträng blick.
"Inte ens med fingrarna."
Så jag får behärska mig, låta denna lilla tova sitta men bada snabbt så att den inte växer. (Och då, efter badet, då ska den få reda på vad jag tycker om den.)
Bild: Ingen bild. Små små tovor syns bara med elektronmikroskop...

14 kommentarer:

Denise Hundkonsult sa...

Zeldas matte börjar bli manisk ;) Snart vågar jag inte låta dig klappa Misty *hihihi* Klappa Z från mig, jag såg henne igår men hon va på andra sidan den stora vägen så jag kunde inte hälsa.

Unknown sa...

problemet med små tovor är att de växer - och växer...

Anonym sa...

Söta Zelda verkar ha pudelpäls (har CC och pudlar gemensamma förfäder?)som kan sprayas med minkolja (t.ex. Bio-Groom)och borstas med ullkarda. Du sprayar bara på tovan och slipper väta ner hela hunden. Simsalabim!

Lycka till!

Saskias matte

Anonym sa...

Man får slänga sig mellan inläggen
Minkolja skall man visst inte ha till vita pälsar, som kan gulna.
När jag hade min Zooaffär på -80-
talet så importerade jag jättedyra
specialpreparat från USA och då
stog det t.o.m på flaskorna som
innehöll minkolja att det inte skulle vara till vita pälsar. När
det gäller "Prinsessan Zelda" så
skall det väl inte chansas?
Fråga pälsgurun!

Unknown sa...

Hej!
Nej, Zelda har inte alls pudelpäls - hennes päls består huvudsakligen av tunna, tunna hårstrån som ska vara så lätta att de nästan inte känns om man stryker över dem med fingertopparna. Karda ska aldrig användas (enligt min pälsguru Catalina) på en CC eftersom den sliter sönder den sköra pälsen. Ett litet undantag finns dock: den kan användas på benen, mothårs, precis innan hunden ska in i utställningsringen för att ge litet extra volym...
Ja vem hade kunnat tro att detta skulle vara så svårt! Jag har faktiskt prövat med lokal behandling av små tovor med diverse detanglers, men då blir pälsen nedtyngd (se bilden av Zelda efter oljebehandlingen) och ser väldigt underlig ut - plus att det börjar tova runtomkring...
Men säkert är kombinationen minkolja + karda alldeles förträffligt för flertalet hundpälsar som trasslar, så tack ändå! :-) Det är så roligt med kommentarer, tips och åsikter!

Lyckopiller sa...

Önskar verkligen att jag hade ditt intresse för pälsvård.Då hade Ådi också kunnat få ha en vacker lång päls...

Anonym sa...

Ååååh, förlåt, det finns ingen varning för vit päls på min minkolja; det fördärvliga rådet var inte illasinnat!
Tål Zeldas sockervaddspäls silikonspray? Det använde jag på en tidigare fjunig pudel. Man kan spraya silikonet på kammen? borsten? i stället för direkt på pälsen.
Håller tummarna!

Saskias matte

Unknown sa...

Det är inte så mycket ett intresse som att jag ser Zeldas päls som en oväntad utmaning som ödet skickat i mon väg. Jag vägrar att tro att jag inte ska kunna rå på en hundpäls, och det är bra för min ödmjukhet att misslyckas om och om igen. Men DET SKA GÅ, allt annat är en personlig förolämpning- är envis som en liten människa i trotsåldern...
Därav alla mina ansträngningar...

Olga & Becca sa...

Känner igen de "kliande fingrarna" när´man hittar en liten rackare!

Anonym sa...

Hur skulle det vara med en Puli
Åsa. Där SKA det tova sig. Deras
mattar sitter och gläds med varje
cm som flätorna växer fram. Mina
fingrar kliar när jag inte har någon stickning till mitt barnbarn
på gång. Kanske en Puli?????
Nej jag skojar. Lycka till på lördag, ingen slår Zeldas päls och
nu står hon fritt också!!!!!!

Unknown sa...

Och nu är Zelda badad och tovan (plus alla små kompisar som hade anslutit) är väck.
Haha!

Anonym sa...

Vad skönt, nu kan alla slå sig till
ro, tovan är oskadliggjord. Själv
har jag KARDAT en kasse med hår
från min Berner Greta, hon står och
njuter fakiskt och imorgon ska jag
gårunt och sätta upp lite toffsar
i träden till fåglarna. Bofinken
kom idag och den fick havregryn
på marken som vanligt.

Anonym sa...

Så bra att tovan är väck!
Zeldas matte kan så klart knepen och jag borde aldrig ha kommit med några råd, jag som inte vet något om kinesiska pudervippor.
Men jag hade just läst ut Zeldas bok och hittade adressen till bloggen i slutet; ville egentligen bara tacka för boken!
Den är full med kloka synpunkter och jag hoppas att jag kunde bli en lika fin matte som kan stärka hundens självförtroende.
Påpekandet att man måste bestämma sig för att tycka om sin hund, gav mig en Aha-upplevelse. Och bilden på sid 148 - blicken! - gick rakt in i hjärtat.
Till råga på allt fick boken mig att revidera inställningen till kinesiska nakenhundar.
Lycka till med tovor och utställningar!

Saskias matte

ej hundägare sa...

Hmm... "envis som en liten människa i trotsåldern..." Sådant drabbas jag också av stundom, men jag kallar det "ett problemlösande sinnelag"... :-)